Köp-och leveransvillkor

Allmänt

FINLAND – leveranstid 3-5 vardagar, fraktavgift 4,90

SVERIGE OCH DANMARK – leveranstid 5-10 vardagar, fraktavgift 14,90

Magasin 167 är ett enmansföretag som säljer present och inrednings produkter. Som kund kan du välja att handla i butiken i Lillby eller beställa hem varor via webbplatsen. Beställningar genomförda på webbplatsen levereras till ett utlämningsställe.

Genom att slutföra din beställning på denna webbplats godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

Magasin 167 förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren före ett köp.

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Finland, Sverige och Danmark. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt finsk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Betalning

Magasin 167 har Klarna Checkout betallösning.

Med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du våra Villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera över tid.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.fi.

För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Betalsätt med Klarna Checkout: Faktura, delbetalning, kortbetalning, direktbetalning.

I butik: kontant och kortbetalning

Presentkort säljs endast i butiken i Lillby och kan bara användas där.

Orderbekräftelse

Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta.

Observera att orderbekräftelsen enbart är information om att vi börjar behandla din order. 

Leveransbekräftelse

Leveransbekräftelse skickas så snart produktens tillgänglighet har bekräftats och varan kan levereras.

I samband med att din beställning skickas från vårt lager en leveransbekräftelse till den mailadress du angav vid beställningen, där du ser vilka varor som kommer levereras till dig. Om en vara har tagit slut i lager får du information om det i leveransbekräftelsen och beloppet för den uteblivna varan återbetalas automatiskt via Klarna.

Var noga med att spara leveransbekräftelsen som fungerar som ditt kvitto vid retur i butik.

Beställningar

Från denna webbplats levererar vi endast din beställning inom Finland, Sverige och Danmark.

Vi förbehåller oss rätten att vägra bearbeta beställningar vid misstanke om bedrägeri. Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.

Frakt

Fast fraktavgift: FINLAND – 4,90€

SVERIGE OCH DANMARK – 14,90€

I din leveransbekräftelse finns en spårningslänk vilken kan användas för att söka efter paketet på transportörens hemsida.

Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället. Om paketet är för stort för att leverera i din brevlåda kan det lämnas vid dörren, eller i vissa fall istället levereras till ett ombud.

Magasin 167 ansvarar inte för paket som via kunds godkännande lämnats utanför dörren eller i brevlåda. Exempel på detta är budleveranser där kund aktivt valt att paketet skall lämnas utanför dörren eller leveranser till brevlåda. Vid eventuell stöld eller vid borttappat paket är det kunden själv som har ansvaret.

Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter vilka vi inte råder över.

Magasin 167 tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning.

Ditt paket ligger kvar i 7 dagar hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 7 dagar skickas det tillbaka till Magasin 167.

För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Magasin 167 rätten att debitera dig 19,90 euro för returfrakt och hanteringskostnader.

Vid beställning via webbplatsen är det webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på webbplatsen anges i euro och inkluderar gällande mervärdesskatt, vilket i dagsläget är 24% eller 14%. Fraktavgift 4.90€ eller 14,90€ tillkommer på ordern i enlighet med våra fraktvillkor.

Försäljning sker endast till privatpersoner över 18 år. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt finsk lag.

Hämta i butik 0€

Invänta e-post om när köpet finns för upphämtning, vi kommer överens om när du vill hämta din beställning.

Alla beställningar som är gjorda i webbshoppen betalas via Klarna, ej i butik.

Om du inte själv hämtar din beställning bör personen som hämtar ha en skriftlig fullmakt med underskrift av personen som gjort beställningen, eller personens namn som hämtar har blivit informerad i e-post / meddelande fältet för antekningar i webbshoppen.

Ånger,-retur-och bytesrätt

Du som kund har enligt finländsk lag alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den.

Hos Magasin 167 har du retur- och bytesrätt i 14 dagar. Varor ska vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Eftersom vi har öppet köp i 14 dagar behöver du inte fylla i Konsumentverkets blankett om du vill göra en retur.

Ånger- och bytesrätt gäller inte för varor som har en bruten försegling eller plombering!

Du har alltid möjlighet att returnera varor köpta på webbplatsen i butiken i Lillby. Ta med din vara och leveransbekräftelsen som du fick till din e-postadress från oss när du genomförde ditt köp till vår butik. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter och du kan även byta din vara till en annan.

Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager så skicka mail till annina@magasin167.fi. Sänd på mailen returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka. Efter det skickar du varorna till:

Magasin 167
Lillbyvägen 159
68940 Lillby

FINLAND

Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till Magasin 167.

Spara inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken, är ditt valda betalsätt faktura måste du själv betala fakturan från Klarna inom 14 dagar. Butiken i Lillby har ingen koppling till Klarnas system.

Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.fi. Du betalar endast för de varor du behåller.

Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på  www.klarna.fi och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta.

Reklamation

Som konsument har du enligt lag reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Magasin 167 butik eller webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två veckor anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

Du kan reklamera din vara i butik eller genom att skicka tillbaka varan till vårt lager.

En reklamationsförfrågan görs direkt till Magasin 167, eller skicka mail till annina@magasin167.fi

Vid reklamation i butik tar du med dig din vara och kvitto på det som du vill reklamera. Har du köpt varan online, så är det kvitto/faktura från Klarna som gäller som kvitto. Ifall varan befinns undermålig, blir du kompenserad med en likvärdig vara eller återbetald enligt gällande konsumentköplag.

Vid en godkänd reklamation, ska varan alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Magasin 167 förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Reservation

Magasin 167 reserverar sig för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Vid felaktig prismärkning på varor i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

Ansvarsbefrielse

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara krig, strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Tack för din beställning, välkommen igen!